Sunday, September 6, 2009

Τα κόκκινα χείλια του Φώντα Λαδοπρακόπουλου...

Η Melli Mellou, επισκέπτρια του blog μου ΠΡΩΙΝΑΚΙΑ (http://proinakia.blogspot.com/) έλεγε πως της έκαναν εντύπωση τα κόκκινα χείλια μου και αναρωτιόταν αν φορούσα κραγιόν (όχι και κραγιόν...).

Ναι, ομολογώ πως ήταν ίσως υπερβολικά κόκκινα. Όμως, επειδή το κόκκινο χρώμα έλκει τα μάτια μας, έπεφτε η προσοχή εκεί και το ήθελα. Μη ξεχνάτε πως οι κούκλες (άσχετα αν εγώ το αρνιόμουνα πως είμαι κούκλα), κινούνται στα τοπία του μαγικού ρεαλισμού. Τί είν΄αυτό; Διαβάστε τα παρακάτω...

 
Ο όρος μαγικός ρεαλισμός πρωτοεμφανίστηκε το 1920 για να χαρακτηρίσει μια ζωγραφική τεχνοτροπία και χρησιμοποιήθηκε σε λογοτεχνικά συμφραζόμενα για να περιγράψει λογοτεχνικά έργα συγγραφέων (Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Γκύντερ Γκρας, Τζον Φάουλς) που «συμπλέκουν σε μια ατέλειωτη ποικιλία συνδυασμών, μια ακραιφνή ρεαλιστική αναπαράσταση γεγονότων της καθημερινής ζωής, διανθισμένη με περιγραφικές λεπτομέρειες, με στοιχεία της φαντασίας και του ονείρου, καθώς και υλικά παρμένα από τους μύθους και τα παραμύθια» (πηγή: http://celestina.playroom-theatre.com/Magic_Realism.html)

 
"Το φανταστικό ως είδος, με τις τρεις υποκατηγορίες του, την ηρωική φαντασία, την επιστημονική φαντασία και τη λογοτεχνία του τρόμου, κατηγοριοποιήθηκε πρόσφατα ως ξεχωριστό λογοτεχνικό είδος. Όμως το κύριο χαρακτηριστικό του, η υπέρβαση του ρεαλισμού, χαρακτηρίζει τη λογοτεχνία, ή καλύτερα τη μυθοπλασία, από τα γεννοφάσκια της ανθρωπότητας. Οι διάφορες κοσμογονίες των διαφόρων θρησκειών, της Βίβλου μη εξαιρουμένης, δεν είναι παρά εκδοχές του φανταστικού. Τα ομηρικά έπη, οι τραγωδίες, το έπος του διγενή Ακρίτα και το δημοτικό μας τραγούδι, βρίθουν από το φανταστικό. Όπως έγραψα και κάπου αλλού, ο ρεαλισμός δεν είναι παρά ένα μικρό επεισόδιο στην ιστορία της λογοτεχνίας, που δεν ξέρουμε πόσο θα κρατήσει. Το φανταστικό εισχωρεί σιγά σιγά μέσα στο ρεαλισμό, τόσο στη λογοτεχνία της λατινικής Αμερικής που έχει χαρακτηριστεί συλλογικά ως «μαγικός ρεαλισμός», όσο και σε επί μέρους σύγχρονους συγγραφείς. Θα αναφέρουμε χαρακτηριστικά τον Μπόρχες, που με βάση το έργο του εισήχθη ο όρος «μαγικός ρεαλισμός», ο Κάφκα με τη «Μεταμόρφωση», τον Μπουλγκάκοφ με το αριστουργηματικό «Ο μαιτρ και η Μαργαρίτα» (πηγή: http://www.lexima.gr/lxm/read-533.html) 

Γι αυτό λοιπόν ήταν τα χείλια μου κόκκινα.

1 comment:

  1. Τόξερα ότι κάποτε θα μάθαινα την αλήθεια! Γιατί ο Φώντας Λαδοπρακόπουλος είναι μάγος, ξέρει από σήμερα τί καιρό θα κάνει αύριο!

    Σ'ευχαριστώ για όλα. Και αυτά τα όλα είναι περισσότερα απ'όσα φαντάζεσαι.

    Χαίρετε και αντίο,
    Melli Mellou.

    ReplyDelete